stasjonsundervisning stášuvdnaoahpahus

Stasjonsundervisning

Stasjonsundervisning er en opplæringsmetode som er mye brukt, spesielt for 1. og 2. klasse. Lærere har gode erfaringer med bruk av stasjonsundervisning, da det gir rom for variasjon og kan øke elevenes interesse.
Denne pakken tar for seg stasjonsundervisning som metode, ser på hvilke arbeidsmetoder som kan fungere i stasjonsundervisningen og hvordan man kan planlegge en stasjonsundervisnings økt.

Målet med arbeidsmetoden er å hjelpe lærere å utnytte arbeidsmetodens muligheter for å tilrettelegge undervisningen, slik at undervisningen resulterer i at elevene får god kunnskap om bokstavene og slik at undervisningen resulterer i gode lese- og skriveferdigheter. Videre gis det nyttige råd for den praktiske gjennomføringen av stasjonsundervisningen.

Image
elever diskuterer i klasserom

Sentrale spørsmål

  • Hva er stasjonsundervisning?
  • Hvorfor er stasjonær undervisning en god innledende undervisningsmetode?
  • Hvilke arbeidsmetoder kan fungere godt i stasjonsundervisningen?
  • Hvordan organisere og planlegge stasjonsundervisningen effektivt?
     

 

Pakken er utformet av: Berit-Ellen Juuso, Sámi lohkanguovddáš.