Begrepslæring
Det er mange gode grunner til at man skal jobbe aktivt og systematisk med begrepsopplæring i barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående skole. For det første er det en klar sammenheng mellom barns ordforståelse og barns utvikling av lesekunsten. Dette betyr at barn som har et begrenset ordforråd når de begynner på skolen ofte sliter med lesingen, og dette kan vedvare helt opp til ungdomsskolen. Barn med et sterkt språk og et rikt ordforråd er gjerne flinkere til å lese. I tillegg har det vist seg at barn som forstår og mestrer mange ord og begrep, lærer å lese nye ord raskere. Disse barna lærer nye ord raskere, og de lærer raskere andre gjøremål og aktiviteter. Det at barn med rikt ordforråd lærer andre gjøremål raskere, kan ha sammenheng med at de barna i større grad forstår hva som formidles og forklares til dem i læringsforløp.
Det er viktig å arbeide systematisk med begrepslæring og begrepslæring er en god måte å tilrettelegge og tilpasse leseopplæringen for elever, spesielt for de som synes det er vanskelig å lese.
Kilder:
UDIR / Utdanningsdirektoratet 22.05.2024: Lese- og skrivevansker.
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/spesialpedagogikk/spesialpedagogiske-fagomrader/lese-og-skrivevansker/#a212702