Mánná goarttat bustávat ivnnit

Over- og underbegrep

Jo mer informasjon man får når man skal lære nye ord, jo lettere blir det å huske dem og lære dem. Å jobbe med overordnede og underordnede begrep, synonymer og antonymer på kan være en god måte å utvikle elevenes begrepsforståelse og ordforråd.

Det er arbeidsminne eller korttidsminne som hanker inn nye ord og ny informasjon. Når man ser noe nytt, så knytter man faktaopplysninger, visuelle former, følelser og sanser til for eksempel det nye ordet som man nettopp lærte. Deretter kan ordet overføres fra korttidsminne-banken og over til langtidsminne-banken. Slik har tankene utviklet seg til et begrep for ord. Den informasjonen som lagres med nye ord fungerer som en påminnelse om ord og er nyttig når ord skal hentes fra hukommelsen. Slik forankres forståelse og hukommelse av ord i forbindelse med andre ord. Hvert ord har et semantisk nettverk knyttet til seg. Som et ledd i ordlæring hører kunnskap om hvilke sammenhenger ordene hører hjemme i. Ordetilknytninger er så som semantiske tilknytninger med over/hyperonymt og under/hymonymt nivå ord. Det overordnede ordet er for eksempel kjøretøy, mens det underordnede ordet er for eksempel bil. Andre ordforbindelser er synonymer (ord med omtrent samme betydning), antonymer (ord med motsvarende betydning) og meronymer (ord som forklarer deler av en del, som for eksempel bildør i en bil). Deretter kan man se på ordets sammensetning etter dialekter og strukturer (morfologi og syntaks), som ordklasser. Ordene kan også ses etter temaer, sjanger eller grupper. Jo flere henvendelser eller "kilder" man får til et ord, jo lettere blir det å huske dem og man får dermed også økt forståelse for begrepene. Det innebærer selvfølgelig at for å skaffe masse informasjon til hvert enkelt ord, må man høre dem mange ganger og på mange måter. I utvikling av begrepsforståelse og ordforråd er det derfor en god metode å jobbe med overordnede og underordnede begrep, eller å dele ord på andre måter som gjør det mulig for elevene å tilegne seg mer kunnskap om ordene. 

Kilder:
Golden, Anne (2003, 1998): Ordforråd, ordbruk og ordlæring i et andrespråksperspektiv, Nylehn, Jorun 2015: Arbeidsminnet er begrenset. Men hvorfor? URL:https://utdanningsforskning.no/artikler/arbeidsminnet-er-begrenset.-men-hvorfor/ (01.10.2024), Valvatne, H., & Sandvik, Margareth. (2007). Barn, språk og kultur : språkutvikling fram til sjuårsalderen ([2. utg.]., p. 342). Cappelen akademisk.

Bargat bajit- ja vuolitdoahpagiiguin

Mađi eanet dieđuid olmmoš oažžu ođđa sátnái, dađi álkit lea daid muitit ja oahppat. Dat mearkkaša ahte go bargat ohppiid doabaipmárdusa ja sátneriggodaga ovddidemiin, de sáhttá leat buorre vuohki bargat bajit ja vuolit doahpagiiguin, synonymaiguin ja antonymaiguin.

10 min

Analyserendoahpagat ja doabatabealla

Sihke oahpaheaddjit ja oahppit sáhttet oahpasnuvvat doahpagiidda Nyborga doabatabeallain. Doabatabealla sáhttá atnit doarjjan go galga govvidit ja čilget juoga maid.

15 min