oahppi cegge gieđa oahpaheaddji čuožžu smarttávvala luhtte

Begrepslæring i klasserommet

Når man jobber med begrepsundervisning i klasserommet bør en bruke strukturerte metoder som sikrer at elevene virkelig forstår og kan bruke de nye begrepene de lærer. Ved å arbeide systematisk får elevene en dypere forståelse av fagbegrepene og kan dermed påvirke slik at elevene bruker dem aktivt i opplæringen og ellers i hverdagen og videre i voksenlivet. Her er noen eksempler på hvordan man kan arbeide med begrepsundervisning i klasserommet.

Her kan du kan blant annet lese hvordan en kan jobbe med begrepslæring mens dere spiller i klasserommet og hvordan en kan bruke bilder i begrepslæringen.

Strategier for å hjelpe til med å lære konsepter i klasserommet:  

  • Velg begreper som er sentrale i undervisningen.
  • Start med en enkel måte å forklare begrepene på. Bruk eksempler fra virkelige situasjoner og la elevene lage sine egne eksempler. Diskuter hvordan begrepene brukes og hva de betyr i ulike sammenhenger.
  • Bruk visuelle hjelpemidler som tankekart, ordkort, bilder og diagrammer for å hjelpe eleven med å visualisere og koble konsepter. Lag alltid en «ordvegg» i klasserommet med nye konsepter, som du så kan bruke som referanse.  
  • Når du arbeider med begreper, kan du be elevene utforske hvordan begreper relaterer seg til hverandre. Det kan være nyttig å sammenligne og kontrastere lignende konsepter.  
  • Språkverksted og gruppearbeid, la grupper arbeide med et begrep om gangen gjennom ulike aktiviteter, f.eks. lage setninger, skrive korte fortellinger eller lage plakater som viser bruken av begrepet.
  • Repetisjon er viktig for at elevene skal gjenkjenne og forstå begreper. Bruk begrepene aktivt i undervisningen og oppmuntre elevene til å bruke dem i ulike sammenhenger, som diskusjoner, skriftlig arbeid og presentasjoner.  Det er også viktig å ha begreper som er tilpasset elevenes nivå og som bygger på tidligere kunnskap.
  • Bruk enkle kartleggingsskjemaer for å få oversikt over hva elevene vet om begrepene før og etter oppgaven. Dette gjør at læreren kan tilpasse opplæringen og følge med på elevenes utvikling.  


Les mer her: Doabaoahppan - Bagadus strukturerejuvvon doabaoahppama birra mánáide ja ohppiide.

Bilde-spill 

Har du spilt Alias spillet før? Det er en gøyal spill hvor man skal beskrive bilder ved hjelp av begreper.

0 min

Sammenligne to bilder eller gjenstander

Å sammenligne bilder eller gjenstander er en oppgave som man kan gjøre i klasserommet eller i en annen arena, og kan gjøres i hele grupper eller i mindre grupper. Målet med disse aktivitetene er at elevene kan bruke en rekke begreper i bakgrunnen

0 min

Savnet hund-plakat og “Beatnagat” bok.

Elevene skal lage en plakat som forteller hvordan hens savnede hunden ser ut. Elevene skal opplyse hundens utseende, kjennetegn, sted og tid for hvor hunden ble sist sett og hundens navn. Målet med dette arbeidet er at elever skal kunne bruke et bredt spekter av begreper i sin veiledning og beskrivning.

Boka "Beatnagat. Namat, hámit ja dovdomearkkat" er laget som gratis nedlastbar læringsmateriell som skal kunne brukes av elevene i oppgaver hvor elevene skal blant annet beskrive eller tegne en hun.

30 min