Her kan du kan blant annet lese hvordan en kan jobbe med begrepslæring mens dere spiller i klasserommet og hvordan en kan bruke bilder i begrepslæringen.
Strategier for å hjelpe til med å lære konsepter i klasserommet:
- Velg begreper som er sentrale i undervisningen.
- Start med en enkel måte å forklare begrepene på. Bruk eksempler fra virkelige situasjoner og la elevene lage sine egne eksempler. Diskuter hvordan begrepene brukes og hva de betyr i ulike sammenhenger.
- Bruk visuelle hjelpemidler som tankekart, ordkort, bilder og diagrammer for å hjelpe eleven med å visualisere og koble konsepter. Lag alltid en «ordvegg» i klasserommet med nye konsepter, som du så kan bruke som referanse.
- Når du arbeider med begreper, kan du be elevene utforske hvordan begreper relaterer seg til hverandre. Det kan være nyttig å sammenligne og kontrastere lignende konsepter.
- Språkverksted og gruppearbeid, la grupper arbeide med et begrep om gangen gjennom ulike aktiviteter, f.eks. lage setninger, skrive korte fortellinger eller lage plakater som viser bruken av begrepet.
- Repetisjon er viktig for at elevene skal gjenkjenne og forstå begreper. Bruk begrepene aktivt i undervisningen og oppmuntre elevene til å bruke dem i ulike sammenhenger, som diskusjoner, skriftlig arbeid og presentasjoner. Det er også viktig å ha begreper som er tilpasset elevenes nivå og som bygger på tidligere kunnskap.
- Bruk enkle kartleggingsskjemaer for å få oversikt over hva elevene vet om begrepene før og etter oppgaven. Dette gjør at læreren kan tilpasse opplæringen og følge med på elevenes utvikling.
Les mer her: Doabaoahppan - Bagadus strukturerejuvvon doabaoahppama birra mánáide ja ohppiide.