Bargobihttá: Fuomášuhttit ohppiide dihto giellaáššiid:

Velg en periode der du vil arbeide med disse språkspørsmål. Forklar først for elevene utfordringen i valgte språkfenomenet. Lag en plakat om den saken. Deretter gjør du elevene oppmerksom på og legger vekt på dette i den daglige samtalen:  

  1. Bruk av dualis. Problemet er at i stedet for å bruke dualis, kan barn bruke flertall, som i norsk, engelsk og finsk. Fokuser på bruken av dualis og forklar bruken av den grundig, og bruk hver muligheten til å bruke dualis formene. Eks. Dere ser ut til å ha en strålende dag i dag! Vi har snakket med rektor. 

  1.  Akkusative/genitiv bruken ved uttale av tall. Problemet er at elever setter tallene etter subjektets nominative flertall, som på fremmedspråk. På samisk plasserer vi objektet i en akkusativ/genitiv form.  
    Det uttaler: Jeg har tre ball./ Mus leat golbma spáppat. 
    Rett uttale: Jeg har tre baller.  Mus leat golbma spáppa.    

  2. Bruken uten postposisjon. Problemet er at ordet utenom brukes foran objektet, når det skal bak. Vær oppmerksom på at samisk har få preposisjoner, og de aller fleste er postposisjoner. - Barnet gikk ut uten hatt, gutten dro på trening uten ball. / Mánná manai gahpira haga olggos, bárdni manai hárjehallamii spáppa haga.    

  1. Imperative former. Problemet er at den indikative formen brukes for å bruke den imperative formen. For eksempel hvis noen skal rope: Kom hit! / Bohtet deike! Så kan man i stedet rope: Dere kom hit! Boahtibehtet deike! 
    Man bør øve på å bruke de riktige imperative formene, for eksempel gjennom de her verbene: Komme, gå, kle på oss, skrive, lese.